FǺЯІTЂŽ Facebook AND FǺЯІTЂŽ Twitter »

Thursday, March 22

Erti Bertawakkal Setelah Berusaha

Salam Alaikum . Wassolatu Alannabi Salallahu Alaihi Wasallam :D


Lama dah tak update blogger kebelakangan ni, atas alasan yang tidak dapat dielakkan.
1. Mak Cik sakit.
2. Urusan untuk sambung belajar.


Banyak perkara yang berlaku sejak kebelakangan ini terhadap diri ku. Ya Allah, sesungguhnya aku insan yang lemah, Kau permudahkan aku untuk menempuh segala ujian-Mu dengan sabar dan terus istiqomah beribadah pada-Mu.


Inilah pengalaman pertama ku tidur di hospital, saudara(Mak Cik) sakit, solat di hospital. Allahu-yashfiha. Pengalaman inilah serba sedikit menyedarkan diriku bahawa manusia, harus bersyukur setiap masa hingga hembusan nafas yang terakhir. Apabila ditimpa musibah, berusaha meminta bantuan dari Allah, sehinggakan beribadah sebanyak mungkin agar segala yang didoakan dimakbulkan oleh Allah. Apabila senang, sedikit sekali usaha ibadah pada-Nya. Lalai unutk melaksanakan ibadah pada-Nya. Terasa amat berbeza sekali perasaan solat itu dilaksanakan apabila ditimpa musibah atau tidak(Senang). Diriku cuma insan biasa, solatnya seperti solat yang dilakukan oleh kebanyakan, puasanya seperti puasanya kaum muslimin yang kebanyakan. Ku ingin menjadi isan yang bertaqwa yakni yang sentiasa ikhlas beribadah pada-Mu. Beribadah bukan kerana syurga dan neraka-Mu tetapi kerana-Mu, ya Allah.


Pasti kebanyakan kita pasti sudah merasa bagaimana perasaan orang yang rapat dengan kita jatuh atau ditimpa sakit, malah ada yang sudah merasai perasaan di mana orang yang rapat dengan kita sendiri, tak kira sama ada yang berada dalam kalangan ahli keluarga mahupun teman sudah meninggal dunia. Tiap kali itulah saya merasakan seakan-akan ikhlas berdoa apabila munculnya perasaan amat sedih saat melihat keadaan seseorang yang kita kasihi terlantar sakit. Apatah lagi bagi mereka yang muncul saat ketika mereka melihat orang yang mereka kasihi yang hanya tinggal jasadnya terlantar di bumi Allah hanya sementara.


Doa ketika menjenguk orang yang sakit :








"Ku memohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan Arasy yang agung, supaya menyembuhkan engkau."






"Tiada seorang muslim yang menziarahi orang sakit yang belum sampai ajalnya, kemudian membaca doa ini tujuh kali nescaya disembuhkan penyakitnya itu." [Riwayat At-Tirmizi & Abu Daud]






_________________________________________________________________________________




Ini adalah salah satu tuntutan seorang yang bergelar muslim sebagaimana pesanan Rasulullah kepada umatnya yang berbunyi (al-Bukhari, 1994: 4777; Muslim, 2001: 3848, al-Nasa’i : 1913; Ahmad, 1994: 17900) :

عَنْ الْبَرَاءِ بْنُ عَازِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَمَرَنَا النَّبِيُّ T بِسَبْعٍ وَنَهَانَا عَنْ سَبْعٍ أَمَرَنَا بِعِيَادَةِ الْمَرِيضِ وَاتِّبَاعِ الْجِنَازَةِ وَتَشْمِيتِ الْعَاطِسِ وَإِبْرَارِ الْقَسَمِ وَنَصْرِ الْمَظْلُومِ وَإِفْشَاءِ السَّلَامِ وَإِجَابَةِ الدَّاعِي

Maksud: “Al-Bara` bin Azib radiyallahu anhu berkata bahawa Nabi salallahu Alaihi Wasallam telah memerintahkan kami tujuh perkara dan juga melarang kami dari tujuh perkara. Beliau memerintahkan kami untuk menjenguk orang sakit, mengantar jenazah, menjawab orang yang bersin, menunaikan sumpah, menolong orang yang terzalim, menyebarkan salam dan memenuhi undangan.”




[Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]


_________________________________________________________________________________




Kita berikhtiar atau mencari jalan untuk meminta rahmat dari Allah, bukannya bertawakkal 100% pada Allah. Contoh :


"Saya dah memang miskin. Dah nasib begini, apa nak buat. Usaha kuat mana pun tetap serupa. Tawakal sajalah, mudah-mudahan Allah bantu........"


"Dia sudah tidak sedarkan diri selama 3 bulan. Wang untuk membiayai kos pemulihannya sangat mahal. Doktor sudah sedaya upaya menyelamatkan nyawanya sejak hari kemalangan tersebut. Kini saya cuma tawakkal saja, mudah-mudahan Allah segera menyembuhkannya......."


Inilah kata-kata yang sering kita dengar, inilah jenis-jenis keluhan yang tidak meyakini Allah-lah Maha Berkuasa untuk mengubah segala derita yang kita alami. Bagaimana Allah bisa membantu seseorang jikalau insan itu sendiri cuma beribadah,berdoa dan berusaha ala kadar tanpa melakukan segigih mungkin untuk merealisasikan impiannya. Berdoa agar Allah memberi rahmat kepada kita dan umat Islam.Menggunakan alternatif dalam berikhtiar agar sesuatu yang kita inginkan berubah. Contohnya :


Terkena penyakit demam :
1. Bersyukur atas segala sesuatu yang berlaku.
2.Berusaha/ berikhtiar untuk menyembuhkannya ( Ubat, Doa )
3. Berdoa agar apa yang kita usahakan mendapat restu dan apa yang dihajati, dimakbulkan oleh Allah.
4. Barulah kita bertawakkal kepada Allah.

0 commentz: